Saturday, January 14, 2012

Chong Wei ke Final Lagi...


Lee Chong Wei



Pemain perseorangan lelaki negara, Dato Lee Chong Wei berjaya melangkah ke perlawanan akhir Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia 2012 setelah menewaskan  pemain dari China, Chen Long di peringkat separuh akhir sebentar tadi.


Chong Wei mengambil masa selama satu jam 15 minit untuk menewaskan Chen Long dalam perlawanan penentuan yang berkesudahan beliau menang 21-17,17-21 dan 21-13. Walaupun berjaya mendahului pada set pertama, kesilapan demi kesilapan yang dilakukan Chong Wei berjaya dihidu oleh Chen Long. Namun beliau berjaya menamatkan set pertama dengan 21-17.


Pada set kedua, Lee Chong Wei dilihat banyak memberi mata kepada lawannya setelah beliau nampak kurang selesa untuk bermain di depan jaring. Set kedua berkesudahan Chen Long menang 21-17. Pemain dari Tanah Besar China itu berjaya mengheret Chong Wei ke set penentuan dan beliau berjaya memanfaatkan kesilapan yang dilakukan oleh Chen Long dengan bermain jumping smash secara bersilang ternyata gagal dibaca oleh pemain dari China itu. Akhirnya berbekalkan sorakan dan sokongan padu penonton yang berada di Stadium Putra Bukit Jalil, Chong Wei mara ke perlawanan akhir dengan kemenangan 21-13.


Chong Wei akan turun menentang pemain dari Jepun, Kenichi Tago setelah menang percuma ke atas Chen Jin pada perlawanan separuh akhir. Jika Lee Chong Wei menang ke atas Tago esok, bermakna beliau akan mempertahankan kejuaraan yang di menangi beliau di Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia yang kelapan dalam kariernya.




CHONG WEI BOLEH!!!

No comments:

Post a Comment