Thursday, April 26, 2012

Real Tersungkur, Bayern ke Final...



Bayern Munich akan bertemu Chelsea pada akhir Liga Juara Juara bulan depan selepas menewaskan Real Madrid 3-1 dalam sepakan penalti.

Perlawanan ditamatkan dengan keputusan 2-1 di Bernabeu selepas masa tambahan yang meletakkan agregat 3-3 dan terus ke sepakan penalti.

Bastian Schweinsteiger menjaringkan penalti kemenangan selepas Manuel Neuer meyelamatkan dua sepakan penalti oleh Cristiano Ronaldo dan Kaka.

David Alaba dan Mario Gomez berjaya meledak penalti mereka dan Bayern dalam kawalan sepakan penalti itu tetapi Real masih selamat apabila Iker Casillas menghalang sepakan penalti Toni Kroos dan Philipp Lahm.

Namun, selepas sepakan Sergio Ramos terkena tiang, Schweinsteiger yang tenang merembat terus penaltinya dan membawa Bayern ke akhir Liga Juara Juara buat pertama kali dalam tiga tahun.

Real telah memusnahkan kekalahan 2-1 mereka pada perlawanan pertama dalam masa lima minit apabila sepakan Angel Di Maria terkena tangan Alaba dan Cristiano Ronaldo kemudiannya menjaringkan penalti.

Pasukan pelawat memberi respon yang positif dan sepatutnya telah menyamai kedudukan beberapa minit selepas itu apabila Alaba hampir mendapat sepakan penalti tetapi Arjen Robben telah menghantar bola keluar.

Keletihan jelas dilihat pada pasukan tuan rumah apabila masa tambahan bermula dan itu telah memberi kesan terhadap persembahan mereka.

Real juga telah menuntut penalti yang ketiga tetapi tidak berjaya. Dan keputusan itu terbukti penting apabila Ronaldo, Kaka dan Ramos semuanya gagal menjaringkan penalti dan membenarkan Bayern ke akhir pada 19 Mei.



Pengurus Real Madrid, Jose Mourinho menyalahkan perlawanan El Classico ketika menentang Barcelona Sabtu lalu sebagai punca keletihan anak-anak buahnya untuk menghadapi perlawanan Separuh Akhir Kedua semalam.

Pasukan Sepanyol itu yang kalah 2-1 dalam perlawanan pertama telah mendapat kelebihan 2-0 dalam perlawanan separuh akhir kedua sebelum dalam 15 minit dari jaringan Cristiano Ronaldo tetapi Bayern telah menyamakan kedudukan dari tendangan penalti Arjen Robben dalam 30 minit.

Kedua-dua pasukan tidak dapat memecahkan kebuntuan keputusan agregat walaupun bermain dalam masa kecederaan dan akhirnya masuk ke peringkat penalti di mana Ronaldo, Kaka dan Sergio Ramos semua gagal menjaringkan gol untuk pasukan tuan rumah dan Bastian Schweinsteiger merembat masuk gol penalti kemenangan yang bermak Bayern akan menghadapi Chelsea pada 19 Mei di padang sendiri untuk pertama kali dalam sejarah Liga Juara-Juara.

Mourinho percaya yang keletihan daripada mengalahkan Barca pada hari Sabtu telah menjejas pasukannya sementara Bayern mampu merehatkan beberapa pemain penting dalam kemenangan 2-1 ke atas Werder Bremen.

Mourinho telah menyatakan: “Kami memang patut menang kerana kedua-dua perlawanan tidak jauh beza dan kami terjejas perlawanan menghadapi pasukan yang mencabar.”

“Saya menghadapi masalah yang sama apabila Chelsea menghadapi Liverpool dalam peringkat separuh akhir akibat Liverpool yang berada 30 mata daripada kedudukan puncak liga sementara mereka menyertakan pasukan gantian di Fulham tetapi Chelsea perlu berjuang untuk setiap perlawanan.”

“Jika kami tidak berjuang untuk kejuaraan liga, kami akan menyertakan pemain yang segar walaubagaimanapun tahap kesihatan pasukan saya amat baik.”

“Barcelona telah serta dalam Clasico dan dua hari kemudian kalah kepada Chelsea. Ia membuktikannya.”

“Kamu hanya perlu lihat dalam peringkat perlawanan akhir di mana pasukan kelima terbaik England bertembung dengan pasukan kedua terbaik Jerman, kedua-dua pasukan telah sertakan pemain gantian dalam perlawanan hujung minggu.”

Mourinho telah juga memuji bekas kelabnya setelah pertunjukkan pertahanan yang amat kental dengan Barca di Nou Camp pada hari Selasa dan memberi kritikan kepada mereka yang tidak menyokong taktik mereka.

“John Terry tidak akan disertakan tetapi yang penting Chelsea telah sampat di peringkat itu. Semua pemain Chelsea telah menjadi wira hari itu.”



No comments:

Post a Comment